Monday, March 8, 2010

Do'a... buat Du'a Khalil Aswad




7 April tahun ini, genaplah 3 tahun kematian seorang anak gadis malang bernama Du'a Khalil Aswad. Mati dalam keadaan hina dan tidak sepatutnya berlaku.

Aku rasa tentu semua dah tengok rakaman video amatur kejadian pembunuhan Du'a...

Aku tak taulah nak cakap apa dah,.. memang dalam golongan manusia terlalu banyak binatang,.. dan teori guru aku yang mengatakan pada akhir-akhir zaman ini terlalu banyak syaitan yang bertopengkan manusia memang ada benarnya...


Nanti,..


Aku tak persoalan akan hukum-hakam atau ajaran agama. mungkin benar Du'a ada salah dan dosa. Tapi perlukah sampai disiksa dan dibunuh sebegitu rupa??


Dah lah tu, Sesudah Du'a putus nyawa, mayatnya diseret dibelakang kenderaan keliling bandar dan dikuburkan di kawasan perkuburan anjing sebagai tanda sungguh Du'a TIADA NILAI sama sekali....


Dan aku sendiri tak sebegitu pasti sama ada Golongan mereka ni islam atau yang dah terpesong ... sebab dalam islam sendiri tak mengajar sekali-kali berlaku kasar terhadap kaum wanita. Kaum IBU..


- Nabi Muhhamad menggariskan pada para pejuang Fisabilillah yang akan berperang, jangan membunuh WANITA dan anak kecil, jangan membunuh orang-orang tua dan jangan membunuh orang-orang yang tidak bersenjata atau berlindung di dalam rumah ibadat mereka..
Begitu sekali sebenarnya adab didalam ajaran ISLAM... Meskipun dalam berperang.


- Ketika Nabi Yusuf ditimpa penyakit ganjil seluruh badan dan muka, berulat dan membusuk, isterinya bertindak melarikan diri sampai Nabi berjanji dengan nama Allah, akan mengajar isterinya dengan memukul 100 kali seandainya dia sembuh kelak.


Dan ternyata dia sembuh, pergilah dia menemui isterinya kembali melepaskan rindu.


Tapi demi teringatkan janji Nazar yang dibuatnya, Nabi mengadu pada Allah.. Nahh! disini ada 2 pendapat yang berbeza yakni kumpulkan lidi sebanyak seratus batang dan pukul sekali. Dan satu lagi pendapat mengatakan pukulah dengan kayu yang sederhana besar tapi dengan syarat tidak dibenarkan memukul dengan memisahkan siku dari rusuk, yakni tidaklah memukul dengan kuat.

Kedua-dua pendapat itu tetap menjurus pada konklusi yang sama yakni, DIHARAMKAN BERLAKU KASAR PADA WANITA.

Hal inilah yang aku perjuangkan dalam ruang-ruang chat maya(baik YM, mingle2chat atau Mirc) didepan orang bukan muslim apabila mereka tetap menuduh Muslim itu terroris dan terroris itu Muslim.. walaupun bahasa Inggeris aku bukanlah sehebat mana tapi tetap ingin menegakkan yang benar dan menerangkan perihal kedudukan yang sebenar. Alhamdulillah, ada lah jugak dua tiga orang yang mula-mula menghentam tapi kemudian mula bertanya dengan baik tentang negara aku ni dan agama aku lebih lanjut. Semoga Tuhan melihat segalanya dan tetap memelihara kesucian agama yang Syumul ini,...


Apapun, marilah kita sama-sama merenung dan menjadikan iktibar dari nasib malang nan menimpa Du'a Khalil Aswad... SEMOGA ROHNYA DITEMPATKAN PADA KEDUDUKAN YANG BAIK-BAIK


AL-FATIHAH.....




Nota : Aku masih berfikir.. pada gambar yang pertama tu, itu gambar saat-saat terakhir Du'a sebelum dihukum bunuh. Kepalanya dikepit dicelah ketiak seorang lelaki dan diseret. Jelas terpancar ketakutan pada matanya. Agak-agak kalianlah, apa yang bermain difikirannya ketika itu? ketika melihat Ajal sebegitu hampir?

No comments:

Post a Comment