Sunday, July 4, 2010

Antologi Pasar Malam



SATU (1)


Ntuk kesekian kalinya, aku kembali menyelusuri jantung pasar malam nan sekali seminggu ber`suara', dangan wajah warna warni, berkelipan dan terkadang bernyanyi-nyanyi berlagu suka, demi menarik seramai mungkin manusia untuk menjelajahi seluruh dada jantungnya...
Nahh! kali ini menjadi lebih menarik dan `mengancam' dengan lampu-lampu listrik pelbagai warna, dan letupan genderang laksana badai perang kian menggila... benar-benar menghidupkan suasana pasar malam pada malam itu.

Dan aku,..
aku masih duduk dimeja ini... meja nan ini.

Dengan sehidang Mee Bakso yang sudah habis dinikmati..
panas, pedas dan lazatnya yang masih tersanggah ditenggorokan hingga membenihkan rasa nan tak putus-putus lazatnya..
Sehelai dua daun dari pohon ketapang jatuh melayang-layang dihadapanku. Ada yang sempat singgah diatas mejaku, dan ada yang terus mohon pamit, jatuh terus ke tanah...
Memang pohon ketepang itu hidup segar disini bertahun-tahun, dan memang malam ini anginnya agak melirih dan terkadang menampar halus helai-helai rambut.

Sedang pula mataku kian tertancap ke arah meja dan selang 3 meja dari ku. Dan memang sedari tadi agak asyik aku memerhatikan gelagat 2 insan nan duduk disitu... Lelaki dan wanita. sepasang.


Si gadis nan sudah habis air minuman didalam gelasnya terus menggigit-gigit straw. Seakan suatu nikmat padanya. Dan Si jejaka pula barangkali demi menjaga air mukanya dihadapan orang ramai yang duduk bahkan yang lalu-lalang, dia mula menasihati sibuah hatinya agar berhenti dari terus menggigit straw.
Dan berlaku tarik menarik antara si jejaka cuba melepaskan straw dari mulut dari namun si gadis masih enggan melepaskan ia. Dan aku masih mampu mendengar antara suara si jejaka kepada si Gadis,

"Janganlahhh. Macam budak kecik.."

Tapi nadanya masih rendah dan bersifat manja.
Dan demi mendengar kata-kata si jejaka itu, terus si gadis melepaskan straw itu dan si jejaka melontarkan straw itu di atas pinggan-pinggan bekas hidangan mereka tadi nan masih terlentang tanpa dikemasi.

Perlahan-lahan si gadis mengalih pandangan ke arah bertentangan wajah si jejaka, berpaling... dan perlahan-lahan air matanya mula menitis.

Lantas si jejaka bangun dari tempat duduknya dan berjalan ke arah gerai nan berniaga itu. mengambil satu straw dari bekasnya. Kembali ke mejanya dan meletakkan straw itu kembali ke mulut gadisnya.
Si gadis lantas hilang sendunya, mulai menggigit strawnya dengan senyum manis kian melumuri wajahnya, terus mewarnai wajah pasar malam pada malam itu....

Dan daun-daun kian gugur satu persatu. Perlahan-lahan.

Dua (2)


Suatu saat yang lain...
Aku kembali menjejelajahi dada jantung pasar malam itu.
Dan sekali lagi aku terhibur dengan `suara' dan `nyanyian-nyanyian' si pasar malam cuba sedayanya memancing seramai pengunjung.
Aku pula kian hilang dalam keramaiannya, meskipun aku ini hanya datang bersendirian.

"Bang, singgah bang. Sweet corn! Manis bang. Singgahlah bang.."

Aku mendengar suara anak gadis memanggil saat aku melintasi gerai jualannya. Persis! gerai nan menjual jagung kukus (Sweet Corn).
Terus saya aku mendatangi gerainya. Seorang gadis manis, bermekap tebal dan berpakaian agak seksi antara senyumnya terus menerima hadirku.
Ada seorang lelaki (remaja) duduk di meja belakang gadis itu sambil menekan-nekan HP tanpa memandang ke arah ku.

"Jagung satu, air satu." Kataku. Agak galak. Barangkali saja sudah agak lama tidak merasai jagung kukus manis.
"Jagung. Satu je bang?"
"Yup, satu je dik."
"Air, bang?"
"Err,. owhh! ade jual air skali. Ingat gerai lain lain. Air ape ade?"
"Kiwi, soya, oren, anggur, ....."
"Soyalah satu dik.."

Dalam hampir 5 minit, sistem barter zaman moden pun berlaku. Aku tinggalkan gadis manis, gerai jagung kukusnya dan lelaki remaja (entahlah siapa agaknya).
Ku buka bungkusan ku, mengeluarkan cawan berisi jagung. Dan terus mencicipi tanpa berfikir.
Tiba-tiba aku terhenti. mataku terpicing. Pejam.
Masinnya.... Bukan yang sikit-sikit masin.
Terus ku hirup pula air soyaku demi menghilangkan rasa masin nan kian menjalari serata lidahku.
Sekali lagi aku terhanti. Kali ini dengan gelengan kepala.
Hambar.... Seakan tiada apa.
Dalam keluhan aku meninggalkan wajah pasar malam nan tiba-tiba menjadi suram...

............


Selang kemudian harinya..

Aku kembali mendatangi pasar malam nan kali ini pasar malam kian melebar senyumnya demi menyambutku.

"Bang, singgah bang. Sweet corn bang. Mari bang. Manis bang.."

Ahh! suara itu. Gerai itu. Dan gadis itu. Masih lagi gadis itu. Nan masih ternggelam dalam mekap dan senyum-senyumnya.
"Errr,..."
"Alaa..., Meh lah bang. Murah je bang."
Aku kembali menjadi tetamu sementara gerai itu. Dan kali ini bertambah lagi 2 orang Penemannya. Bukan lagi budak lelaki yang sibuk main HP itu, tapi ini orang lain termasuk seorang gadis debab dan berkulit hitam manis.
Dan aku terus mendekati gerai yang pada diriku serasa malap cahaya serinya.

"Jagung satu, air soya satu."
"Ok... Heii Mira, kau tolonglah buatkan ekk? Aku buat abang ni punya."

Baru aku sedari, ada seorang lagi lelaki berdiri disebelahku. Dan gadis debab berkulit hitam manis itu mulai menjalani tugasnya demi memenuhi pesananku.
Dan bila semuanya siap, sekali lagi wang dan makanan minuman itu bertukar tangan.
"Trima kasih ye bang..."
Dan aku masih teragak-agak menikmati makanan ku itu. Akhirnya aku mengalah. Aku mula menikmati jagung kukus itu.
Aku terhenti! memandang jagung kukus ku, dan menoleh kearah gadis debab nan menyiapkan untuk aku.

Sedap...! Menteganya cair seiring dengan garamnya... aduhh!! pandainya dia bikin.
Dan demi aku menghirup air soyaku, aku sekali lagi tergeleng kepala. Kali ini dengan senyuman nan secara refleks tumbuh.
Manis...! Dan aku kembali memandang ke gerai itu, melihat gadis manis bermekap tebal dan berpakaian seksi. Dan aku mencari pula gadis debab berkulit hitam itu...
Sungguh aku sedar akan kebesaran dan keadilan-NYA...

Aku perlajari suatu pelajaran Tauhid pada malam itu.

Dipasar malam.

Malam itu.



Nota kaki: Gambar2 nan tersedia hanyalah sekadar hiasan dan
wujudnya hanya sekadar penghidup suasana...


No comments:

Post a Comment